Aventi

ROZWIŃ MENU

SKONTAKTUJ SIĘ Z PROFESJONALISTAMI 

SKONTAKTUJ SIĘ Z PROFESJONALISTAMI 

1. Specyfika opery jako obiektu AV

Opera różni się zasadniczo od teatrów czy sal koncertowych:

  • głos solisty musi być słyszalny bez wzmocnienia,

  • orkiestra gra w fosie,

  • akustyka jest projektowana bardzo precyzyjnie,

  • wszelka ingerencja technologiczna musi być dyskretna i odwracalna.

Systemy AV w operze projektuje się w ścisłej współpracy z:

  • akustykami,

  • reżyserami,

  • dyrygentami,

  • zespołem technicznym.

2. Nagłośnienie w operze – wsparcie, nie dominacja

Czy opera używa nagłośnienia?

W klasycznym repertuarze – nie wzmacnia się głosu. Jednak systemy audio są wykorzystywane do:

  • spektakli współczesnych,

  • oper kameralnych,

  • partii elektronicznych,

  • efektów dźwiękowych,

  • inscenizacji multimedialnych.

Rodzaje nagłośnienia stosowanego w operach

  • głośniki liniowe o bardzo neutralnej charakterystyce,

  • systemy front fill i delay (dla balkonów),

  • głośniki efektowe i surround,

  • głośniki punktowe w scenografii.

Całość musi zachować naturalność i przestrzeń dźwięku, bez słyszalnej ingerencji technologii.

3. Systemy odsłuchowe i komunikacja sceniczna

Zaplecze opery wymaga rozbudowanych systemów komunikacji:

  • interkomy dla reżyserów, inspicjentów i techników,

  • odsłuch dyrygenta dla solistów poza sceną,

  • systemy cue (sygnałów wejścia),

  • podsłuch orkiestry na scenie.

Stosuje się zarówno:

  • systemy przewodowe,

  • jak i bezprzewodowe (z redundancją sygnału).

4. Projekcja i multimedia sceniczne

Współczesna opera coraz częściej wykorzystuje multimedia jako element narracji.

Zastosowania wideo

  • projekcje scenograficzne,

  • mapping 3D,

  • tła dynamiczne,

  • efekty wizualne zsynchronizowane z muzyką,

  • transmisje live na ekrany boczne lub foyer.

Sprzęt wykorzystywany w operach

  • projektory laserowe o wysokiej jasności (20 000–40 000 ANSI),

  • ekrany projekcyjne ukryte w scenografii,

  • ściany LED,

  • systemy synchronizacji timecode.

5. Systemy napisów (supertitles)

Jednym z kluczowych elementów AV w operze są systemy wyświetlania napisów:

  • nad sceną,

  • na ekranach bocznych,

  • indywidualnie przy fotelach (monitory seat-back),

  • na urządzeniach mobilnych widzów.

Systemy te:

  • obsługują wiele języków,

  • są zsynchronizowane z partyturą,

  • pozwalają na dynamiczną edycję treści.

6. Rejestracja i transmisja spektakli

Coraz więcej oper:

  • nagrywa spektakle,

  • transmituje je online,

  • współpracuje z platformami VOD,

  • realizuje transmisje do kin.

Systemy AV do transmisji

  • kamery PTZ i broadcastowe,

  • reżyserki wideo,

  • miksery audio,

  • systemy synchronizacji obrazu i dźwięku,

  • archiwizacja materiałów.

7. Oświetlenie sceniczne i sterowanie

Choć oświetlenie to osobna dziedzina, w operze jest ściśle zintegrowane z AV:

  • sterowanie DMX i Art-Net,

  • synchronizacja światła z dźwiękiem i projekcjami,

  • zaprogramowane sceny świetlne,

  • dynamiczne efekty dla oper współczesnych.

8. Systemy bezpieczeństwa i DSO

Opera jako obiekt użyteczności publicznej musi spełniać restrykcyjne normy:

  • systemy DSO/EVAC,

  • integracja z SSP,

  • komunikaty ewakuacyjne wielojęzyczne,

  • nagłośnienie foyer, korytarzy i zaplecza.

Wszystko przy zachowaniu estetyki wnętrza i akustyki.

9. Integracja i centralne sterowanie

Nowoczesne opery korzystają z zaawansowanych systemów sterowania:

  • Crestron,

  • Extron,

  • Q-SYS.

Umożliwiają one:

  • zarządzanie dźwiękiem, wideo i światłem,

  • obsługę różnych trybów wydarzeń,

  • szybkie przełączanie konfiguracji sali,

  • zdalny monitoring systemów.

10. Technologia w służbie sztuki

Najważniejsza zasada przy projektowaniu AV w operze brzmi:

Technologia ma być niewidoczna – ale niezawodna.

Dobrze zaprojektowane systemy AV:

  • nie zakłócają akustyki,

  • nie dominują wizualnie,

  • wspierają artystów i realizatorów,

  • poszerzają możliwości inscenizacyjne,

  • zwiększają dostępność dla widzów.

Podsumowanie

Systemy AV w operze to połączenie precyzyjnej inżynierii, wysokiej estetyki i pełnego szacunku dla sztuki. Każda instalacja jest unikalna i wymaga doświadczenia, testów akustycznych oraz ścisłej współpracy z zespołem artystycznym.

📧 k.cholewa@aventi-av.pl

📞 797 660 852

🌐 www.aventi-av.pl

cathedral interior
people sitting on red chairs inside building
15 grudnia 2025

Systemy audiowizualne w operze – technologia w służbie sztuki

black and white electric keyboard

Opera to jedna z najbardziej wymagających przestrzeni dla systemów audiowizualnych. Łączy w sobie najwyższe standardy akustyczne, wrażliwość artystyczną oraz skomplikowaną infrastrukturę techniczną. Nowoczesne systemy AV w operach nie zastępują muzyki na żywo – ich rolą jest wspieranie wykonania, poprawa dostępności i bezpieczeństwa oraz rozszerzanie możliwości inscenizacyjnych.

730 610 669

 

797 660 852

 

 

biuro@aventi-av.pl

 

 

 

 

 

 

Mail aventi AV

Naszym głównym obszarem działania jest Małopolska i Śląsk, jednak z powodzeniem realizujemy projekty w całej Polsce. Kraków AV. Dzięki zróżnicowanej ofercie usług, zyskaliśmy zaufanie klientów na terenie całego kraju. Nasza firma stawia na jakość, profesjonalizm i indywidualne podejście do każdego zlecenia. 

telefon Aventi AV
telefon Aventi AV

@ Aventi 2025 © All rights reserved

Numer telefonu
Twój e-mail
Treść wiadomości
Skontaktuj się z nami
Skontaktuj się z nami
Dziękujemy za kontakt !
Potrzebujemy więcej informacji . . .

MASZ PYTANIA ?

JESTEŚMY DLA CIEBIE!

 

Jeśli potrzebujesz więcej informacji, skontaktuj się z nami za pomocą formularza. 

 

Menu

Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Jacek Panic
NIP 6381248070
Generała Hallera 46, 43-200 Pszczyna

POZOSTAŃMY W KONTAKCIE

Systemy AV dla edukacji i biznesu